12 september 2019 | duurzaamheidin de pers

Beyond chocolate: retailers springen op kar van eerlijke chocolade

Charter voor duurzame chocolade werpt eerste vruchten af.

Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo was deze ochtend te gast in Melle bij de lancering van een nieuw huismerk duurzame chocolade van retailer Lidl. De chocolade is 100 procent traceerbaar tot de coöperatie Kuapa Kokoo, die in Ghana inzet op milieuvriendelijke cacaoteelt en een menswaardig bestaan voor de boeren. De coöperatie levert ook inspanningen om meer vrouwen te betrekken in de cacaoteelt.

Het initiatief sluit mooi aan bij het charter ‘Beyond Chocolate’ dat minister De Croo eind vorig jaar lanceerde. Het charter krijgt brede steun van chocoladeproducenten, het middenveld en de retailsector. Intussen werd het al door meer dan 170 bedrijven en organisaties onderschreven. Doel van Beyond Chocolate is om in de Belgische chocoladesector te streven naar honderd procent duurzame geproduceerde chocolade tegen 2025 en naar een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren tegen 2030.

Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo is verheugd dat duizenden consumenten op een tastbare manier mee helpen verduurzamen. “Bijna een jaar na de lancering van Beyond Chocolate is het fantastisch en bemoedigend om te zien hoe retailers duurzame doelstellingen mee concretiseren. Het verhaal gaat verder dan de eerlijke verloning van cacaoboeren. Consumenten hier helpen indirect ook kinderarbeid aan te pakken en ontbossing tegen te gaan. Eerlijk maakt onze chocolade gewoon nog lekkerder.