7 februari 2019 | douanefinanciën

Douane neemt meer dan 950.000 namaakproducten in beslag

Douane neemt meer dan 950.000 namaakproducten in beslag. De Belgische douane heeft vorig jaar in totaal 958.746 namaakproducten in beslag genomen. Dat is een stijging met 31% tegenover 2017. Vicepremier en minister van Financiën Alexander De Croo nam vandaag deel aan een sensibiliseringsactie rond namaak in het GO! Atheneum van Aalst.

De uitschieters zijn het aantal pakjes namaaksigaretten en stuks namaakkledij die in beslag werden genomen. In totaal onderschepte de douane vorig jaar 235.180 pakjes namaaksigaretten (+149,5%) en 222.329 stuks namaakkledij (+39%). Ook werden er meer namaakgsm’s en gsm-accessoires in beslag genomen (77.137, +24,35%). In de meerderheid van de gevallen ging het om namaaktoestellen of -accessoires van Apple of Samsung.

  2018 2017
Voedselproducten, alcohol en dranken 21.389 53.460
Parfums en cosmetica 5.798 8.708
Kleding en kledingaccessoires 222.329 159.571
Gsm met accessoires 77.137 62.034
Elektro- en informaticamateriaal 7.363 16.423
CD, DVD, videocassettes 36 6
Uurwerken, sierraden, tassen en portefeuilles 20.047 55.253
Speelgoed en games 122.871 83.940
Sigaretten in pakjes van 20 stuks 235.180 94.260
Geneesmiddelen 33 390
Andere goederen 246.563 197.364
Totaal 958.746 731.409

Valse Pokémon en Rubic’s Cube

Ook het aantal inbeslaggenomen namaakspeelgoed en games steeg naar 122.871 stuks (+46%), daarbij onder meer valse Pokémon kaarten, namaakversies van de Rubic’s Cube, van de Beyblade van Hasbro, LEGO-achtige namaak en hoverboards.

Een daling was op te merken bij namaakvoedsel en -alcohol (21.389, -60%). Ook waren er minder inbeslagnames van uurwerken, sieraden, tassen en parfum ( 20.047, -63,7%).

Jongeren kopen bewust namaak

Uit een studie van het Intellectual Property Office van de Europese Unie blijkt dat Belgen gemiddeld meer namaakgoederen kopen dan inwoners van andere Europese lidstaten. Ook kocht in 2017 15% van de Belgische jongeren tussen 15 en 24 jaar bewust namaakgoederen. Dat is dubbel zoveel dan de rest van de bevolking. 

Daarom sloegen de douane en de Stichting Neen aan namaak en piraterij (NANAC) de handen in elkaar en lanceerden ze de sensibiliseringscampagne #IMNOTFAKE. Met de Federal Truck reden ze naar 12 scholen, verspreid over het hele land.

In totaal bereikten ze intussen al ongeveer 1.500 jongeren tussen 14 en 18 jaar om hen te wijzen op de gevaren van namaak. De vrachtwagen is uitgerust met interactief en ludiek materiaal. Vandaag hield de truck halt in het GO! Atheneum van Aalst. Jongeren uit de tweede en derde graad kregen er infosessies over namaakproducten. De sensibiliseringsactie #IMNOTFAKE gaat vanaf vandaag ook online.

Bijzonder schadelijk

Alexander De Croo: “Namaakproducten zijn bijzonder schadelijk en niet te vertrouwen. Je weet niet hoe, waar of door wie ze gemaakt worden. Je hebt geen garantie en  vaak gaan er malafide verkopers schuil achter namaak. Wanneer je online namaak bestelt en de douane onderschept en vernietigt de producten, ben je alles kwijt. Bovendien brengt namaak ook heel wat economische schade toe. Het  is belangrijk dat jongeren zich hiervan bewust zijn.”