6 februari 2019 | brexitdouanein de pers

Douane schudt bedrijven wakker

De Standaard, 6 feb 2019

15.000 Belgische bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk, hebben nog geen enkele stap gezet om zich klaar te maken voor de Brexit. Ook al maakte de douane het hen de voorbije weken een pak makkelijker om zich in orde te stellen. 

De Belgische douane steekt een tandje bij om de bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk, te informeren over de impact van de Brexit. De top-5000 bedrijven die zaken doen met de Britten, worden nu zelfs opgebeld door de douane. Met de vraag of alle papieren al in orde zijn om na 29 maart zonder problemen het handelsverkeer met het Verenigd Koninkrijk te kunnen voortzetten.

De voorbije weken keerde de douane de rollen al een eerste keer om. In plaats van te wachten tot bedrijven zelf een douanenummer aanvroegen, stuurde ze zelf een brief naar 20.000 bedrijven. Om hen een douanenummer toe te kennen en te vragen om hun aanvraag te vervolledigen.

Dat schrijven heeft een pak bedrijven wakkergeschud, stelt minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD). Een kwart van de bedrijven die de brief in de bus kregen, heeft gereageerd. 3.646 maakten de nodige gegevens over, nog eens 1.296 gaven teken van leven maar moeten hun aanvraag nog finaliseren. 

Soepele Britten

Maar de minister kan er niet omheen dat driekwart van de bedrijven – zo’n 15.000 – nog altijd niet gereageerd heeft. Hij waarschuwt alvast dat bedrijven die geen douanenummer hebben, na de Brexit geen handel meer kunnen drijven met het Verenigd Koninkrijk. De Belgische douane verwacht dat het aantal invoeraangiftes door de Brexit met 930.000 zal toenemen, een stijging met 14 procent. Het aantal bijkomende uitvoeraangiftes wordt geraamd op ongeveer 4.500.000, een toename met 47 procent.

Van Britse kant is te horen dat de douane daar de eerste drie maanden de invoer van goederen soepel gaat behandelen. De topman van de Belgische douane, Kristian Vanderwaeren, gaat ervan uit dat er geen controles van de papieren en ladingen zullen gebeuren. ‘Maar langs onze kant moeten de papieren voor ladingen richting Groot-Brittannië in orde zijn. Geen papieren, geen uitvoer’, stelt Vanderwaeren.