5 september 2019 | duurzaamheidhumanitairinternationaalontwikkeling

Koningin Mathilde verovert harten op het scherm

Vanaf 5 september is koningin Mathilde iedere donderdag te zien op Eén. De Duitse zender ZDF zond afgelopen weekend ook al een sterk bekeken reportage uit over onze koningin, waar vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo aan meewerkte.

In het nieuwe Eén-programma ‘Merci voor de muziek’ krijgt koningin Mathilde een eigen, wekelijkse rubriek. Ze nodigt iedere donderdag kinderen uit die voor haar een instrument bespelen.

Muziek leert jongeren meer over zichzelf, over de ander en over hun plaats in de maatschappij. In mijn gesprekken met jongeren zie ik hoe verrijkend het is wanneer ze muziek met elkaar delen”, vertelt koningin Mathilde. “Muziek ontdekken, een instrument bespelen of samen zingen, helpt om je beter te voelen. Om zelfkennis op te doen, om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen, om het gevoel te hebben dat je erbij hoort. En we weten hoe belangrijk dat is voor jongeren.”

“Mensen waarderen haar engagement en overtuigingskracht”

Eerder deze maand bracht de Duitse publieke omroep ZDF een uitgebreide reportage over de koningin. Omdat Alexander De Croo als minister van Ontwikkelingssamenwerking nauw met haar samenwerkt, werd hij uitgebreid geïnterviewd. Het portret besprak ook de invulling van een modern koningshuis. “Ze is de koningin der Belgen, niet de koningin van België”, vertelt De Croo. “In een modern koninkrijk telt niet je titel of prestige, maar je impact.”

Die impact is er, want koningin Mathilde zet zich al jaren in voor armoedebestrijding, onderwijs en empowerment van vrouwen en kinderen. Daarnaast is ze ook een van de 17 ambassadrices van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) die de Verenigde Naties (VN) tegen 2030 willen waarmaken, de ‘Agenda 2030’.

“Om deze doelen te bereiken, moet iedereen samenwerken”, zegt De Croo. “Geen enkel land kan dat alleen. Die boodschap brengt ze erg overtuigend, ook in eigen land heeft ze veel wetenschappers mee op die kar gekregen. Veel mensen waarderen haar overtuigingskracht en engagement.”

Maar liefst 1,8 miljoen mensen keken vorig weekend naar het portret.